Marc van Eck, een Bedrijfseconoom afgestudeerd aan de Universiteit van Groningen en geregistreerd marketeer, is een van de oprichters van Business Openers, een toonaangevend adviesbureau op het gebied van strategische marketing. Hij wordt beschouwd als een van de meest vooraanstaande sprekers in Europa op het gebied van Merkpositionering, Internal Branding en Business Strategie. Voor zijn huidige rol werkte hij 8 jaar als marketeer bij Procter & Gamble en als strategieconsultant bij Bain & Company. Bovendien bekleedt hij de functie van voorzitter van de NIMA Groepering Internal Branding en is de drijvende kracht achter het innovatieve en duurzame espressomerk, Medellín Secret.
In de afgelopen twaalf jaar heeft Marc van Eck talloze merken geholpen bij hun merkpositionering en heeft hij hen geholpen deze strategieën daadwerkelijk te implementeren. Zijn adviezen hebben merken in zowel de profit- als non-profitsector geholpen om het merk als leidraad te gebruiken voor strategie, communicatie, innovatie en klantgericht handelen. Hierbij maakt hij gebruik van de door hemzelf ontwikkelde modellen, de BrandPositioner© en BrandHouse©, om een krachtige en aantrekkelijke positionering te bereiken en het merk daadwerkelijk als een kompas te benutten.
Als mede-auteur van het boek 'Internal Branding in de Praktijk - het merk als kompas,' dat in 2008 werd uitgeroepen tot marketingboek van het jaar, en de bestseller 'Businessplan op 1 A4,' over het behalen van meer succes met de OGSM-methodologie, heeft Marc van Eck zijn expertise opmerkelijk laten gelden. Zijn meest recente boek, 'Het succes van Internal Branding - sterke merken bouwen en onderhouden,' werd bekroond met 5 sterren door het Tijdschrift voor Marketing en wordt beschouwd als een absolute must-read.
Marc van Eck staat bekend om zijn praktische en kritische kijk op merken en leiderschap, en zijn inspirerende lezingen en coaching hebben al velen verder geholpen.