Sinds Joey 3 jaar jong was had hij maar één droom: wereldkampioen worden in de Grand Prix 125cc. Op zijn 9e startte hij al met zijn actieve race-carrière en op zijn 15e maakte hij zijn debuut tijdens de TT van Assen als jongste Nederlandse wegrace-coureur ooit. Een vaste startplaats in de Grand Prix 125cc klasse volgde in 2006. Twee jaar op het hoogste niveau in de wegrace-sport waren bikkelhard en brachten niet het gewenste resultaat. Noodgedwongen maakte Joey een stap terug in het Spaans, Duits en Europees kampioenschap en het plezier én succes keerde terug.
Op 19-jarige leeftijd stapte hij over op de Supersport 600 en won direct races. Records werden verbroken en vele podiums waren een feit. Hij tekende een officieel fabriekscontract bij Yamaha. Maar een week later sloeg het noodlot toe. Op een stratencircuit in Hengelo (GLD), donderdag 21 mei 2009 kwam hij tijdens een training zwaar ten val. Er werd een ernstig zenuwletsel geconstateerd en zijn dokter voorspelde dat hij nooit meer zou kunnen racen. Maar na 3 jaar intensief revalideren stapte Joey weer op de motor. Hierover kwam het boek ‘Impact – De crash die Joey Litjens’ leven veranderde’ uit.
Hij werd coach van jonge racers en groeide al snel door van nationale jeugdcoach tot coach in het wereldkampioenschap. 8 jaar na zijn ongeval maakte hij zijn comeback. Tijdens de TT van Assen als bij-programma in het NK Supersport 300 en werd zelfs 11e van de 35 rijders! Direct na deze race kondigde Joey het definitieve einde aan van zijn topsportcarrière. Hij viel in het bekende zwarte gat en raakte verslaafd aan drank en drugs. Alles om te vluchten. Maar hij is er bovenop gekrabbeld en staat nu sterker in zijn schoenen dan ooit. Hij is inmiddels motorsport analist bij Ziggo Sport en geeft indrukwekkende lezingen aan scholen en bedrijven over zijn ervaringen in de topsport en zijn revalidatieproces.